Pēc sniegtās informācijas interneta portālos sapratu, ka šie vasaras saulgrieži Honkongā bija lietaināki nekā Baltijas pusē, kā rezultātā savu svētku ugunskuru tā arī nespēju iekurt. Bet ļoti ceru, ka maniem lasītājiem šie svētki izdevās īpaši saulaini un prieka pilni.
Par nokrišņiem tad arī gribu paturpināt šo stāstu, jo lietus sezona Honkongā (teorētiski skaitās no aprīļa līdz septembrim) patiesi ir sākusies. Tieši maijs un jūnijs ir tie mēneši, kas nokrišņu ziņā ir tie bagātākie un pēdējā nedēļā to novēroju arī ielās. Atšķirībā no lietus, ko līdz šim esmu pieredzējusi Eiropā, šeit tie nedaudz atšķiras. Pirmkārt jau tas, ka lielā gaisa mitrums dēļ, kā rezultātā ir nepārtraukti sutīgi laika apstākļi un apmākušās debesis, nekad nevar paredzēt kurā brīdī tas lietus sāksies. Pāris reižu jau esmu sastingusi no tā, ka ielas vidū pār mani nolīst auksta duša, nepaspējot pat atvērt lietussargu. Otrkārt, lietus te biežāk nāk kā liels vilnis, pāršalc pilsētas ielas ar lielu nokrišņu daudzumu un tik pat ātri arī pazūd līdz nākamai šaltij. Agrāk likās, ka lietus Īslandē ir brāzmains un neparedzams, taču šobrīd jāsaka, ka tropiskais lietus ir par ‘latiņu’ nopietnāks.
Ne velti Honkongā ir izstrādāta un ieviesta nokrišņu brīdinājuma sistēma, kas informē sabiedrību par lietus bīstamības pakāpi un attiecīgu rīcību. Šajā sistēmā lietus tiek iedalīts trīs līmeņos: dzeltenais lietus, sarkanais lietus un melnais lietus. Dzeltenais jeb dzintara lietus ir pirmā pakāpe, kad nokrišņu daudzums stundā sasniedz 30 mm un dod brīdinājumu par iespējamo stipro lietu, kas var pāraugt nākamajās pakāpēs. Lai gan ne vienmēr pēc dzeltenajiem lietiem tie seko, tomēr atbildīgajiem dienestiem ir jābūt gatavībā. Sarkanā lietus gadījumā nokrišņu daudzums sasniedz 50 mm stundā un šie lieti jau tiek uzskatīti par stipriem, radot ielu pārplūšanu un transporta sastrēgumus. Satiksme var tikt nopietni traucēta, kā rezultātā darba devējiem jābūt pretimnākošiem un jāattaisno darbinieki, kas kavē vai neierodas darbā. Melnais lietus, ar nokrišņu daudzumu 70 mm stundā, ir īpaši stiprs un bīstams, tādēļ iedzīvotājiem obligāti ir jāmeklē patvērums un jāuzturas iekštelpās. Darba devēji tiek aicināti nelūgt padotos ierasties darbā, savukārt, personāls, kas jau ieradies darbā nedrīkst pamest telpas, lai dotos mājup (tas pats attiecas arī uz skolēniem un studentiem).
Meteoroloģiskā stacija ne vienmēr var precīzi paredzēt kā attīstīties laika apstākļi, tādēļ iedzīvotājiem tiek ieteikts pēc iespējas aktīvāk sekot informācijai medijos, lai zinātu cik bīstami ir apstākļi ārpusē. Līdz šim pati esmu pieredzējusi jau vairākas dzeltenā lietus pakāpes, kā arī sarkano lietu, taču jāsaka, ka īpašu atšķirību tajās vēl nesaskatu (iespējams tāpēc, ka skatos uz tiem no iekštelpām). Pēc mūsu uzņēmuma nosacījumiem, nodarbības tiek atceltas tikai melnā lietus gadījumā, taču jāsaka, ka honkongieši ir ļoti akurāti un uzmanīgi sekotāji šajās situācijās. Pat ja ārā ir tikai dzeltenais lietus, vienmēr saņemam zvanus no vecākiem, kas cenšas noskaidrot vai mūsu uzņēmums ir atvērts un vai nodarbības nav atceltas.
Taču melnais lietus nepavisam nav bīstamākā dabas parādība šajā reģionā, jo līdzās tiem šeit ik pa laikam plosās arī taifūni – masīvi tropiskie cikloni vairāku kilometru augstumā un platumā. Katru gadu Dienvidķīnas jūrā vidēji veidojas ducis taifūnu, taču tā kā Honkonga kopumā aptver mazu teritoriju, tad izredzes, ka to skars šie taifūni ir visai mazas. Turklāt šie cikloni vairāk ‘izdzīvo’ okeāna ūdens apstākļos, jo līdz ko tie skar sauszemi, tā to spēks sarūk. Tomēr draudi vienmēr pastāv, tādēļ ir izveidota arī taifūnu brīdinājuma sistēma, kas ir sekojoša:
T1: nozīmē to, ka 800 km rādiusā no Honkongas plosās taifūns, kas var ietekmēt arī pilsētu.
T3: vējš pieņemas spēkā līdz 62 km/stundā, tādēļ iedzīvotājiem jāņem vērā piesardzības pasākumi.
T8: šis signāls jau ir bīstams, jo vēja stiprums svārstās no 62 km/h līdz 117 km/h. Kuģīšu satiksme tiek apturēta, lidojumi atcelti, veikali spēgti un iedzīvotājiem ir jāmeklē patvērums iekštelpās. Ja tiek izsludināts šis signāls, uz darbu nav jādodas arī mums, taču gadījumā esam jau ieradušies, tad atstāt to arī nedrīkstam.
T9 un T10 ir signāli, kas brīdina par ļoti stipru negaisu (vēja ātrums sasniedz pat 200 km/h) un pilsētas dzīve tiek paralizēta pilnībā. Pēc statistikas datiem, tikai 13 taifūni ir sasnieguši šos signālus pēc II Pasaules kara un pēdējais no tiem ir plosījies 1999. gadā.
Šādi izskatās brīdinājuma zīme, kas izvietota ceļā uz kuģīša piestātni. Ja seko nākamais signāls, tad kuģīšu satiksme tiek atcelta. |
Tā nu sanāca, ka šajā epizodē vairāk pieminēju faktus, nekā savu sadzīvi, jo manā ikdienā nekas īpašs nav noticis. Vienīgi tas, ka1.jūlijs ir publiskā brīvdiena un uz darbu nebūs jādodas arī mūsu kolektīvam. Šajā dienā Honkonga no Britu kolonijas oficiāli kļūst par Ķīnas Tautas Republikas Honkongas īpašo administratīvo rajonu, tādēļ šie ir papildus svētki visiem vietējiem iedzīvotājiem Priecājos par Honkongu, taču vēl lielāks prieks ir par to, ka tieku pie papildus brīvas dienas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru